července 2007

Británie má nový operní idol - prodavače mobilů

Proč by se na soutěži typu Superstar nemohl najít operní talent? Britský příklad ukazuje, že je to docela možné. V televizní soutěži Britain´s Gots Talent zvítězil neznámý prodavač mobilních telefonů s áriemi Bocelliho či Pavarottiho. Baculatý mládenec, který se tváří, jako by ho neustále tlačily boty a kterému rodiče vtipně nadělili jméno lehce připomínající kambodžského masového vraha (Paul Potts) strhnul svým "Vincerááá" publikum i nevěřícně zírající členy poroty. Honza Tomsa, od nějž mám tento tip, mi k tomu poslal následující text:

Před čtyřmi týdny poprvé zazpíval neznámý prodejce mobilů Paul Potts v televizní soutěži Britain´s Gots Talent (něco jako Británie hledá talenty). Sedmnáctého června v soutěži zvítězil, když mu svůj hlas poslalo přes dva milióny televizních diváků. Video se záznamem jeho prvního vystoupení si následně na serveru YouTube prohlédlo přes deset miliónů lidí z celého světa a klip se tak zařadil mezi nejsledovanější videa v historii webu. Paul se stal doslova miláčkem Británie a těžko byste hledali anglofonní videoblog, kde by chyběl odkaz na jeho vystoupení. A cože tak zázračného udělal? Představte si čtyřicátníka s křivými zuby, vizáží svobodného mládence z hodně zapadlého venkova a sebevědomím zakřiknutého dítěte. Tenhle chlapík nakráčel před dvoutisícové publikum, tříčlennou porotu v čele s obávaným Simonem Cowellem (šéf nahrávací společnosti Sony BMG pro Velkou Británii, člen poroty American Idol apod.) a všem sdělil, že bude zpívat operu. Na to, jak slavnou árii Nessun dorma z Pucciniho opery Turandot zvládl, se podívejte sami. Možná vám poklesne čelist stejně jako Simonovi a vytrysknou slzy jako Amandě...
Na ukázku se podívejte zde:
http://www.youtube.com/watch?v=9oxTy7KIAaA&mode=related&search

Český klavírista Kahánek se představí na londýnských Proms

Říká vám něco jméno Ivo Kahánek? Pokud ne, tak si ho zapamatujte, protože to vypadá, že tomuto klavíristovi právě stoupá hvězda úspěchu. Supraphon, který mu v těchto dnech vydává desku s cellistou Tomášem Jamníkem (Martinů, Janáček, Kabeláč), jej označuje za jeden z největších českých talentů nastupující generace. Do povědomí se zapsal v roce 2004 především jako vítěz soutěže Pražského jara 2004.

Osmadvacetiletý pianista se 26. srpna 2007 poprvé představí londýnskému publiku v rámci série Proms v Royal Albert Hall v doprovodu BBC Symphony Orchestra pod vedením Jiřího Bělohlávka. Společně provedou klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů. Večer bude zaznamenán britskou BBC – televizí a rozhlasem. Koncert bude též přenášet Český rozhlas 3- Vltava. Držte mu palce!

Něco málo z historie Proms
První koncert britských Proms se konal 10. srpna 1895, jejich zakladatelem byl Robert Newman, ředitel nově postaveného koncertního sálu Queens Hall v Londýně, který chtěl vážnou hudbu přiblížit více lidem, v méně formálním stylu a za příznivé ceny. K největším změnám v programu populárních koncertů došlo po roce 1960, kdy se začaly uvádět
i opery, hudba jiných kultur (Indie, Thajsko, Indonésie, Japonsko), jazz a gospely.
Promsy začaly představovat díla mladých autorů, nabízet noční koncerty a koncerty v parku. V současné době zahrnují přes 70 koncertů. Britské promenádní koncerty i po 112 letech zůstávají věrné svému původnímu záměru, představit co nejbohatší paletu hudby vysoké kvality širokému publiku. Staly se celosvětově vyhlášeny svojí vysokou uměleckou kvalitou
a promyšlenou dramaturgií.

Další krumlovský festival na obzoru

Tady se nemůžete splést - ať přijedete do Českého Krumlova kdykoli, určitě tam zrovna poběží nějaký festival. Jazz, stará hudba nebo klasika, všem odrůdám se tu daří. Už v pátek 20. 7. startuje velký mezinárodní festival s nabídkou všeho, co si lze přát - Schola Gregoriana, klavírista Roberto Prosseda s nově objevenými kusy Mendelssohna, jeden z nejlepších jazzových vokálních souborů současnosti a držitel Grammy Awards New York Voices, Čechomor, hvězdy Metropolitní opery a La Scaly Jeanine Thames, Annamaria Popescu a Allan Glasman, Pavel Šporcl, Václav Hudeček a řada orchestrů a souborů.

Nejdelší letní hudební přehlídka v České republice nabídne během pěti týdnů, až do 25. srpna, celkem 24 koncertů různých žánrů. Na programu zahajovacího koncertu je slavné dílo C. Orffa Carmina Burana v provedení rezidenčního orchestru festivalu, Symfonického orchestru Českého rozhlasu, Kühnova smíšeného a dětského sboru, se sólisty Metropolitní opery v New Yorku, kterými budou Tracy Dahl, Christopher Pfund a Richard Zeller. Za dirigentský pult se postaví Manuel Hernández -Silva ze Španělska. Nebude chybět ani světová premiéra - Pavel Steidl (kytara) a Gabriela Demeterová (housle) provedou 8. 8. „Sonátu Berounka“, kterou pro ně napsal italský skladatel a kytarista C. Domeniconi. Autor by se měl koncertu osobně účastnit. Více na www.auviex.cz
A ještě jednu ochutnávku - New York Voices si můžete poslechnout a prohlédnout zde:
www.newyorkvoices.com/ flash.swf.

Pražské barokní léto

Historická hudba patří k Praze a hraje-li se v palácových zahradách, kostelích a zámcích, co romantičtějšího si přát? Letní slavnosti barokní hudby už jsou od 14. 7. v plném běhu. Do 8. 8. přivezou a představí soubory z celé Evropy a nebudou chybět ani scénická a taneční představení. Co třeba okusit „Noblesu a vášeň“ tance La Folia ve Vrtbovské zahradě, Bouři v Trojském zámku s francouzským souborem nebo renesanční podívanou dle Da Vinciho obrazu Dáma s hranostajem v Divadle ABC? Více na www.collegiummarianum.cz.

Prague Proms v poločase

Pro ty méně šťastné, kterým pracovní povinnosti ještě nedovolily opustit velkoměsto, přináší v červenci osvěžení festival Prague Proms (běží od 10. do 29. 7.). Pod heslem "Naplníme Vaše noci!" pořádá koncerty s nevšedními, zábavnými tématy jako Zvířata na pódiu, Hollywoodská noc, Noc ve Versailles, Noc Garricka Ohlssona a po klasickém programu pokračuje jazzovými recitály v pražských kavárnách. Letos se zapojily i jazzové kluby samostatnými večery. Více na www.pragueproms.cz.

Rakouský deník Vlasty Reittererové IV

Soubor mladých francouzských herců přijel s raným dramatem Bertolta Brechta Baal (z roku 1918), filozoficko-kritickým příběhem-nepříběhem o lidech, kteří marní svůj život. Je v tom něco z Voltairova Candida, něco z Ibsenova Peera Gynta a z lecčeho jiného, je to hodně upovídané, trvalo to čtyři a půl hodiny a hrálo se to francouzsky na otevřené scéně Museum-Quartier, z níž osmnáct účinkujících neslezlo; všechno se odehrávalo před očima diváků – převleky i úplné svleky, protože ve hře je hodně sexuálního, a alegorie obžerce Baala se nevyhýbala naturalistickým výjevům. Diváci byli vyzbrojeni sluchátky, do nichž šel simultánní německý překlad. Pro druhou půli večera jsem je odložila. Míchání dvou jazyků, i když jednomu z nich nerozumím, a vůbec hlas nalévaný přímo do hlavy mi činí potíže. Kupodivu jsem měla zážitek bez sluchátek větší – stačilo sledovat jevištní akci (tak trochu jako když v opeře nerozumíme zpěvákovi, a přesto se orientujeme).
celý příspěvek si přečtěte zde