Don Carlo – odpadne dřív divák, nebo hrdina?

Verdiho drama Don Carlo v přímém přenosu z Met naplnilo 11.prosince beze zbytku sál kina Světozor (a jistě nejen ten). Když vezmeme v úvahu, že byla „stříbrná sobota“, počasí a pražské chodníky nic moc, a že multiplexy s holywoodskou produkcí za poloviční vstupné zejí prázdnotou, je to sám o sobě zázrak. Na Dona Carlose... Read More...

Mariusz Kwiecien nabízí víc než zpěv

Je mladý, má milý úsměv a krásný hlas a publikum si umí po pár taktech získat na svou stranu. Tak se představil 25. listopadu v Obecním domě polský barytonista Mariusz Kwiecien, vycházející hvězda Metropolitní opery. Po delší odmlce se v Praze opět konal galavečer z operních árií na nejvyšší úrovni. I když vstupné nebylo... Read More...

Soňa Červená jako Makropulos

4965-sona-cervena-jako-makropulos-7 Další režie Roberta Wilsona v Národním divadle, Čapkova Věc Makropulos (18. a 19.listopadu 2010), přivedla na jeviště Stavovského divadla zcela nečekaný žánr – je to melodram, muzikál, kabaret, nebo singspiel? Cokoli, jen ne činohra jak ji známe. Soňa Červená (Emilia Marty) Překvapivý prostor totiž v čapkovské inscenaci dostala hudba Aleše Březiny, která udává rytmus...
Read More...

Svěcení Petra Zusky

4949-sveceni-petra-zusky-6
Spíše než svěcení jara (ostatně je listopad) byla první premiéra baletu Národního divadla v letošní sezóně (11. listopadu) oslavou jeho šéfa Petra Zusky. Celé představení se tentokrát skládalo výhradně z jeho choreografií. Zuska to na úvod před obecenstvem sám omlouval. Fakt, že ani jediná z pěti choreografií není dílem jiného tvůrce, je podle jeho...
Read More...

Malé opery, velké role

4845-male-opery-velke-role-6
Národní divadlo uvedlo 22.září koncertně Ariadnu Bohuslava Martinů a Slavíka Igora Stravinského. I když jsou to opery zřídka inscenované, po hudební stránce jsou to pravé klenoty. Obě díla od sebe dělí padesátiletý odstup a v životě svých tvůrců stojí na opačných pólech – Slavík (1909 – 14) je Stravinského operní prvotinou, zatímco Ariadna (1958)...
Read More...

Královská vlámská filharmonie: Trojitá porce Dvořáka

4811-kralovska-vlamska-filharmonie-trojita-porce-dvoraka-3
S mimořádně vřelým přijetím se v úterý (31.8.) na festivalu Dvořákova Praha setkala Královská vlámská filharmonie a její sympatický dirigent Martyn Brabbins. A cellistka Sol Gabetta publikum přímo zhypnotizovala. Jako první byla na programu Dvořákova symfonická báseň Polednice, kterou orchestr hrál s velkou citlivostí a smyslem pro barevnost. Některé pasáže (stísněné nálady a ponuré...
Read More...

Konkurs na šéfa ČF: Dvořákova Praha nestačí?

4809-konkurs-na-sefa-cf-dvorakova-praha-nestaci-2
Po rezignaci narychlo dosazeného a hudebníky odmítaného Václava Kasíka má „válečný stav“ v České filharmonii uklidnit konkurz, z nějž by měl vyjít nový ředitel tohoto tělesa. Jaké budou podmínky výběru tentokrát? Než se rozběhnou výběrová řízení s předkládáním velkolepých vizí a projektů rozvoje orchestru, chtěla jsem v téhle glose napsat, aby si nový ministr...
Read More...

Nicola Benedetti nezklamala

4806-nicola-benedetti-nezklamala-3
Nedělní koncert Dvořákovy Prahy (29.6.) představil festivalovému publiku talentovanou skotskou houslovou krásku Nicolu Benedetti ve slavném koncertu Maxe Brucha. Večer patřil Pražské komorní filharmonii s jejím (rovněž mladým a velmi talentovaným) šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Zahajovali méně hranou první verzí Beethovenovy Leonory. Hrůša vtiskl ouvertuře pevný a přesvědčivý tvar za pomoci svižných temp a ostrých...
Read More...

Proms mají nabito

4729-proms-maji-nabito-6
Hollywoodská noc v Obecním domě 11.7. potvrdila sebevědomé heslo „Máme nabito“, které si letos vepsal do hlavičky mezinárodní festival Prague Proms. Měli doslova natřískáno. A publikum se skvěle bavilo. Smetanova síň už dlouho nepamatuje, že by se prodávaly i místa ke stání a nahoru na varhanní emporu že by někdo tahal židle jako přístavky....
Read More...

Opera se musí umět prodat, ještě víc než pop

4711-opera-se-musi-umet-prodat-jeste-vic-nez-pop-9
Rozhovor s dirigentem Peterem Feranecem o opeře v Rusku, vzpourách orchestrů a penězích v kultuře Je nepřehlédnutelnou postavou slovenské hudby. A to doslova. Když diriguje se svou téměř dvoumetrovou výškou a pažemi košatě rozpřaženými, rozhodně se před žádným orchestrem neztratí.Začínal ve Vídeňské komorní opeře, v jednatřiceti se stal nejmladším šéfdirigentem Velkého divadla v Moskvě...
Read More...

Smetanova Litomyšl zahájena

4673-smetanova-litomysl-zahajena-7
Slavnostním koncertem s Dvořákovým Te Deum v zámecké dvoraně vykročil v pátek 11.6. největší český operní festival Smetanova Litomyšl do svého 52. ročníku. Potrvá do 5. července a přinese vedle řady operních představení a hudebních večerů i jednu světovou premiéru. Mezinárodní festival odstartoval s velkým leskem – za přítomnosti prezidenta republiky, arcibiskupa Duky, hejtmana...
Read More...

Gábor Boldoczki hrál Haydna a Donizettiho

4642-gabor-boldoczki-hral-haydna-a-donizettiho-4
K vynikajícímu maďarskému trumpetistovi Gáboru Boldoczkimu jsem měla určitý dluh z minulosti – napsala jsem sice jeho profil do časopisu, když hrál v Praze, ale pak už mi to nějak nevyšlo na jeho koncert. Pražské jaro mi v pátek 28. 5. nabídlo příležitost konečně jej slyšet.Mladý maďarský trumpetista vyhrál v evropských soutěžích vše co...
Read More...

Matthias Goerne zpíval Kindertotenlieder

4632-matthias-goerne-zpival-kindertotenlieder-3
Pražskojarní koncert Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu v Obecním domě 23.května se stal společenskou událostí, večer pod záštitou velvyslanectví Spolkové republiky Německo přilákal mnohé osobnosti. V publiku nechyběl například Josef Suk, Martin Turnovský, ministr kultury, zahraniční diplomaté, i primátor Pavel Bém si udělal čas ve žhavé fázi volební kampaně.Hlavním lákadlem byl známý německý barytonista Matthias...
Read More...

Státní opera se za Tristana nemusí stydět

4619-statni-opera-se-za-tristana-nemusi-stydet-10
Za Bludného Holanďana to Státní opera před dvěma lety od kritiky hodně schytala. Proto jsem se zvědavostí čekala, jak Wagner na její scéně dopadne tentokrát. I když často slýcháme argument, že na Wagnera u nás žádné divadlo – hlavně po pěvecké stránce – prostě nemá, snaha Státní opery nerezignovat na tento vrcholný repertoár je...
Read More...

Radu Lupu hrál Schumannův koncert

4611-radu-lupu-hral-schumannuv-koncert-3
Slavný rumunský klavírista Radu Lupu se po dvanáctileté pauze vrátil na Pražské jaro. Po nedělním sólovém recitálu v Rudolfinu měl v úterý 18. 5. v Obecním domě i druhý festivalový koncert – s orchestrem SOČR a rumunským dirigentem Cristianem Mandealem. Připravili spolu Schumannův Klavírní koncert a moll, op. 54, což je první koncert v...
Read More...

Opera Zítra se bude… je konečně v kinech

4594-opera-zitra-se-bude-je-konecne-v-kinech-5
Opera o procesu s Miladou Horákovou, tohle zprvu trochu nechtěné a vysmívané dítě Národního divadla, spěje do dalšího stádia svého nevšedního příběhu. Právě ode dneška ji diváci mohou díky filmovému zpracování režiséra Jana Hřebejka vidět v kinech. Komorní opera Zítra se bude… s vynikající exilovou pěvkyní Soňou Červenou v hlavní roli se hraje již...
Read More...

Idomeneo: Kde zůstala režie?

4582-idomeneo-kde-zustala-rezie-10
Mozartova opera Idomeneo se vrátila do repertoáru Národního divadlo bezmála po osmdesáti letech. Na svou druhou šanci čekala dlouho. Bohužel to, co se od včerejška (6. 5. 2010) hraje ve Stavovském divadle, je spíše koncert v kostýmech, ne představení, které by si mohlo získat srdce diváka. Když Mozart v roce 1781 složil tříhodinovou operu...
Read More...

Violeta Urmana: Došlo i na Giocondu a Toscu

4572-violeta-urmana-doslo-i-na-giocondu-a-toscu-4
Senzací skončilo napjatě očekávané vystoupení sopranistky Violety Urmany v Národním divadle v neděli 2.5. Po téměř dvouhodinovém náročném recitálu s klavírem ji publikum nechtělo pustit z jeviště, vykoupila se teprve až po pátém přídavku! Violeta Urmana, která se v Praze představila poprvé, je momentálně hvězdou předních světových scén, heroina wagnerovských a verdiovských oper. Svůj...
Read More...

Wagnerovy písně, Zandra McMaster a Jiří Bělohlávek

4565-wagnerovy-pisne-zandra-mcmaster-a-jiri-belohlavek-1
Pražská komorní filharmonie zakončila (28.4.) svůj orchestrální cyklus koncertem s pomyslným ohňostrojem – pozvala na jediný večer hned tři významné hosty. Svého „otce zakladatele“ Jiřího Bělohlávka, irskou mezzosopranistku Zandru McMaster a talentovaného francouzského cellistu Jean-Guihena Queyrase. Na programu komorní filharmonici také nešetřili, byl dlouhý a krásný – Wagnerovy písně, Schumannova
Read More...

Salome Evy Urbanové podruhé

4556-salome-evy-urbanove-podruhe-1
Zdá se mi to, nebo Eva Urbanová opravdu ztrácí aureolu nedostižné operní divy? Dřív stačilo, aby zazpívala písničku, a celý sál byl na nohou. Zatímco dnes – pro mě nepochopitelně – sklízí za těžký a bravurně zvládnutý part Salome poloviční ovace. Read More...

Francouzský večer s Tomášem Netopilem

4531-francouzsky-vecer-s-tomasem-netopilem-5
Na abonentních koncertech České filharmonie 8.dubna (s opakováním o den později) uvedl Tomáš Netopil Martinů III. Symfonii, Debussyho Nokturna a Ravelův La valse. Je dobře, že se k hostování v České filharmonii dostávají esa mladé dirigentské generace, jako Tomáš Netopil nebo Jakub Hrůša. Je skvělé sledovat růst a kroky (někdy přímo skoky) jejich kariéry v Praze, aniž by čekali na své prosazení někde u oblastního orchestru, jak dřív bývalo zvykem. Read More...