Prodaná nevěsta v Národním:
Tak to je bomba!


Takový skandál Národní divadlo v novodobých dějinách ještě nezažilo. Premiéra nekonvenční Dvořákovy a Nekvasilovy Prodané nevěsty způsobila totální polarizaci publika: jedni křičeli „fuj“ a „hamba národe“, jiní nadšeně tleskali a křičeli „bravo“.

Text: Svatava Barančicová, foto: František Ortmann

Skandál vypukl poté, co se ve scéně komediantů objevila americká vlajka. Ta zapůsobila na levicový tisk jako rudý hadr na býka. Hysterický pokřik recenzenta Haló novin strhl další uvědomělé diváky. Symbol imperialismu v našem národním klenotu byla pro mnohé příliš silná káva.
Přitom šlo o nevinný nápad - komedianti s falešným indiánem na českém venkově chtějí působit světácky, lákají publikum na exotiku zaoceánské civilizace.
Už před premiérou bylo jasné, koho Dvořák s Nekvasilem svou inscenací naštvou. Jejich Prodanou nevěstu už před 15 lety zatrhli soudruzi v ND, a jak je vidět, mnozí by to s chutí udělali i dnes. (Viz rozhovor s Danielem Dvořákem v minulém čísle TIME IN.)

Ale zpět k premiéře. Je to inscenace, která Smetanově opeře vrací původní smysl, a sice být komickou operou, pobavit publikum mj. různými žerty a režijními nápady. A to se s kratochvilným humorem 19. století už dávno nedařilo. Ke slovu se tak dostala recese, např. cvičení sokolů, historicky mladší ale stejně archaický národní prvek a fenomén české vesnice. Nebo kankánové tanečnice, které naopak již za Smetanova života patřily k atrakcím české metropole. Režie má pevnou logiku, z beztvaré masy bodrých sousedů vytáhla velmi životné charaktery a pěvci je dokázali výtečně zahrát. Střídmá scénografie dala ději a hereckým akcím vyniknout. Z opery zmizel obrozenecký patos a falešná lidovost (respektive přetavily se v komické prvky) a zůstalo jen to podstatné - lyrika, humor a geniální hudba.
Dirigent Oliver Dohnányi dal představení švih, lehkost, výborně sehraný orchestr byl motorem, který hnal děj dopředu. Pěvci excelovali, Maria Haan, Tomáš Černý, Jaroslav Březina (Jeník, Mařenka, Vašek), to jsou samé mladé, příjemně zabarvené hlasy. Také vedlejší role rodičů mají mimořádně silné obsazení - Yvona Škvárová, Lenka Šmídová, Ivan Kusnjer, Miloslav Podskalský a Luděk Vele jako Kecal. Mluvenou roli Principála si zahrál Ondřej Pavelka.
Prodaná nevěsta je událostí sezony - pro své kvality, pro svou novost, i tu provokativnost. Národní divadlo se po dlouhé době opět stává místem, kde to vře, kde se střetávají názory a postoje, a nejen umělecké.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta, dirigent Oliver Dohnányi, režie: Jiří Nekvasil, scéna: Daniel Dvořák, kostýmy: Zuzana Krejzková, choreografie: Petr Zuska, režie scény komediantů: Michal Dočekal.