Don Pasquale
Včerejší premiéra komické opery Donizettiho Don Pasquale mě ani neuchvátila, ani neotrávila, prostě něco mezi. Obávám se, že na vině je trochu dílo samo. Především jeho trapňoučký syžet, jednoduchý, zkratkovitý a prvoplánový jak pro žáky z pomocné školy, který není vyvážen zas tak skvělou hudbou jako u Rossiniho nebo Mozarta. Ti by si mohli dovolit zhudebnit i telefonní seznam a vždy by dokázali posluchače povznést do jiné roviny. Donizetti má spoustu krásných melodií, ale nějak se s tou taškařicí míjejí.
Líbila se mi vtipná a proměnlivá scéna Daniela Dvořáka, zaplněná kuriózními přístroji a létacími stroji jak z Cimrmannovy dílny (Maestro Pasquale je asi vynálezcem), doplněná o půvabné animované projekce a svítící nápisy a vůbec - je prostě pořád na co koukat. Michaela Červenková navrhla kongeniální kostýmy(krinolína Noriny se promění v obrovský stan, do nějž se vloudí vilný Pasqualův inženýr). Trochu rozpačitě působila režie Pavla Mikuláštíka, která navzdory snaze nedostala z publika moc pobaveného smíchu, ale o to lepší byla jeho choreografie. Tanečnice chodily víc po rukách než po nohách a diváci se mohli kochat dlouhými pohledy na jejich zadečky.
Norinu zpívala brilantní Natalia Melnik, Luděk Vele a Roman Janál jako Don Pasquale a Doktor Malatesta s elegancí vypálili super rychlý duet. Debutující Pavel Černoch byl sice sličným představitelem Ernesta, ale ve výškách jeho velmi světlý tenor postrádá sílu a jistotu. Orchestr dirigoval Oliver Dohnányi.