Mariusz Kwiecien nabízí víc než zpěv

Je mladý, má milý úsměv a krásný hlas a publikum si umí po pár taktech získat na svou stranu. Tak se představil 25. listopadu v Obecním domě polský barytonista Mariusz Kwiecien, vycházející hvězda Metropolitní opery.
Po delší odmlce se v Praze opět konal galavečer z operních árií na nejvyšší úrovni. I když vstupné nebylo levnou záležitostí, Smetanova síň se zcela zaplnila. Mariusz Kwiecen přijel poprvé do Prahy na pozvání agentury Nachtigall Artists, na jediném koncertu vystoupil s orchestrem FOK a mladým polským dirigentem
Lukaszem Borowiczem.
4979-mariusz-kwiecien-nabizi-vic-nez-zpev-4
Nejprve publikum rozehřál Rossiniho Cavatinou Figara, přednesenou s hereckým šarmem a vtipem, což mu okamžitě zajistilo velké sympatie. Pokračoval árií Hraběte z Mozartovy Figarky, opět s lehkostí a svižnou technikou. Bohužel orchestr tak lehce nepůsobil, občas mu i co do síly zbytečně konkuroval. Symfonické těleso je trochu těžkopádné pro jiskřivé Rossiniho skladby (zazněla předehra a Temporale z Lazebníka a předehra ze Signora Bruschina). Má-li se Rossiniho dynamický motor řítit zrychlujícím tempem do finále, chce to naprosto hladkou čistou souhru, a to je u velkého orchestru samozřejmě těžší.
4979-mariusz-kwiecien-nabizi-vic-nez-zpev-5
Naplno se ukázaly kvality Kwiecienova hlasu teprve v italských áriích Belliniho a Donizettiho (Ah, per sempre z Puritánů a Vien Leonora z Favoritky), které rozezněl velkou energií. Dobře zvládá nízké polohy, ale doslova září v těch vyšších, plných síly. Má příjemné zabarvení hlasu, nezní ostře ani dutě. Jeho bel canto je stylové, avšak bez výrazových manýr, zpívá méně dramaticky než dejme tomu Italové, spíše s přirozeným citem.
4979-mariusz-kwiecien-nabizi-vic-nez-zpev-6
Ještě více se mi líbil po přestávce v áriích ruské opery, to byla chvíle ryzí romantiky. Doslova se našel v Oněginovi, ale i v Alekovi od Rachmaninova, árii z méně známé opery tehdy teprve dvacetiletého autora. Kwiecien tuhle hudbu (a řeč) skvěle cítí a umí ty emoce předávat dál do sálu.
Sám o sobě tvrdí, že je lyrický baryton, že by si na dramatickém oboru mohl poškodit hlas. (Faktem je, že párkrát jsem zaslechla v jeho hlase nepatrné zachraptění, snad z únavy?). Poslední dobou však svá slova popírá skutky – v Metropolitní opeře například zpívá Escamilla v Carmen a Marcella v Bohémě. Také na závěr pražského vystoupení nasadil Verdiho – Smrt Posy z Dona Carlose, jako přídavky následovaly jeho oblíbený Don Giovanni a Donizetti (Nápoj lásky a Don Pasqualle). Zatímco k zádumčivé náladě ruských klasiků orchestr přidal Svítání z Musorgského Chovanštiny, Borodina (Ve stepích střední Asie) a slavnostní Polonézu z Oněgina, „italský“ závěr vygradoval do brilance (zvláště svižné tempo Mozarta). Mariusz Kwiecien ukázal, že kromě hudebních zážitků umí rozdávat skvělou náladu v sále, s usměvavým dirigentem Borowiczem se v tom docela dobře doplňovali. Už se těším (pokud to ohlášené „namlouvání“ s Národním divadlem dopadne dobře), až přijede do Stavovského zpívat Dona Giovanniho!


4979-mariusz-kwiecien-nabizi-vic-nez-zpev-7

Mariusz Kwiecien (baryton)
Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK
Dirigent Lukasz Borowicz
Smetanova síň Obecního domu, 25. listopadu 2010

program: G. Rossini: Il barbiere di Siviglia – Overture - Largo al factotum - Temporale W.A.Mozart: Le nozze di Figaro - Hai gia vinta la causa!- Vedro…. V.Bellini: Norma -Overture V.Bellini: I puritáni - Ah, per sempre… G.Rossini: Signor Bruschino - Overture G.Donizetti: La favorita Aria Vien Leonora – Cabaletta
- přestávka –
M.P.Musorgskij: Chovanština -Svítání na řece Moskvě P.I.Čajkovskij: Eugen Oněgin -Vy mnie pisali A.P.Borodin: Ve stepích střední Asie S.V.Rachmaninov: Aleko -Cavatina P.I.Čajkovskij: Eugen Oněgin - Polonaise G.Verdi: Don Carlo - Son io mio Carlo-Per me junto-Io morro
přídavky: W.A.Mozart: Don Giovanni -Aria Giovanni G.Donizetti: Don Pasquale -Aria Malatesta G.Donizetti: L´elisir d´amore - Aria Belcore

Text byl publikován na Operaplus.cz