Smetanova Litomyšl zahájena
12/06/10 10:58
Slavnostním koncertem s Dvořákovým Te Deum v zámecké dvoraně vykročil v pátek 11.6. největší český operní festival Smetanova Litomyšl do svého 52. ročníku. Potrvá do 5. července a přinese vedle řady operních představení a hudebních večerů i jednu světovou premiéru.
Mezinárodní festival odstartoval s velkým leskem - za přítomnosti prezidenta republiky, arcibiskupa Duky, hejtmana Radko Martínka a lucemburského velvyslance i jiných čestných hostů. Hned na začátku sice publikum pobavilo popletené uvítání "prezidenta Václava Havla" místo Klause (pokolikáté již!), ale dál už vše běželo za přítomnosti kamer a rozhlasových přenosových vozů vzorně podle protokolu.
První skladbou, která toho večera zazněla, byl - jak jinak - Bedřich Smetana a jeho Pochod k slavnosti Shakespearově. Provedl ji SOČR s předním slovenským dirigentem Peterem Feranecem, pro nějž to byl debut na zdejším festivalu. Hned na počátku mě překvapila poměrně suchá akustika dvorany, která pohlcovala zvláště basy a hlubší tony. A to i u klavíru, jak se projevilo hned v následujícím Chopinově koncertu č. 2 f moll. Sólistou byl známý český pianista Jan Simon, který koncert provedl se svou obvyklou precizností a elegancí. Orchestr jej se stejnou grácií dokázal doprovodit i v té nejjemnější dynamice a vznikla tak řada opravdu krásných momentů (např. v Larghettu). Spojení sólisty s orchestrem je zajímavé i tím, že Honza Simon hraje s tělesem, kterému "v civilu" šéfuje jako ředitel. Pro velký úspěch přidával ještě sólové Chopinovo Nocturno c moll.
Po přestávce zazněla Ebenova Pocta Karlu IV., kantáta psaná na text zakádající listiny Univerzity Karlovy, na níž se vedle SOČRu podílela mužská část Pražského filharmonického sboru (sbormistr Lukáš Vasilek). Dramaturgie tím předznamenala jeden z akcentů letošního ročníku Smetanovy Litomyšle - 700. výročí nástupu Lucemburků na český trůn.
V závěrečném Dvořákově Te Deum došlo na první festivalovou změnu - pro onemocnění nedorazil Roman Janál a zastoupil jej Ivan Kusnjer, který se tak ocitl na pódiu se svou studentkou z HAMU, sopranistkou Lívií Obručník Vénosovou. Pro mladou pěvkyni (hostuje v Plzni a Liberci, v Praze v ND zatím měla menší role) to byla velká příležitost, které se chopila s vervou. I přes horší artikulaci předvedla sytý výrazný hlas, jemně vibrující, s hezkým temným zabarvením. Ivan Kusnjer zpíval jako obvykle výtečně a orchestr se sborem ze sebe dostali maximum, aby finále i navzdory nepříznivým akustickým podmínkám (i klimatickým - udeřily první červnové tropy) bylo velkolepé. Diváci je odměnili potleskem vestoje.
Na co se mohou návštěvníci Litomyšle těšit v následujících dnech? Dvakrát uvidí Kouzelnou flétnu Janáčkovy opery z Brna, dvakrát Toscu s Maidou Hundeling, dvakrát Prodanou nevěstu z Národního divadla, třikrát Labutí jezero z SOP, Svatební košile s Evou Urbanovou, Mahlera s Dagmar Peckovou a Ivanem Kusnjerem, Českou filharmonii s večerem Vivat Offenbach! a sólisty Adrianou Kohútkovou, Marií Fajtovou, Veronikou Hajnovou, Miroslavem Dvorským, Tomášem Juhásem, Jánem Galla a dirigentem Ondrejem Lenárdem. Světovou premiéru skladby psané pro festival King John the Blind (památce Jana Lucemburského a jeho nástupu na český trůn) od Alexandera Mullenbacha provede lucemburský komorní orchestr Les Musiciens. Do dalších žánrů diváky přenese večer českých filmových muzikálů, francouzský šansoniér Joel Bros nebo dvakrát Pavel Šporcl s cikánskou cimbálovkou Romano Stilo z Bratislavy.
Slavnostní zahajovací koncert Smetanova Litomyšl 2010 II.zámecké nádvoří 12.června 2010 Symfonický orchestr Českého rozhlasu dirigent Peter Feranec Jan Simon (klavír) Lívia Obručník Vénosová (soprán) Ivan Kusnjer (baryton), Jan Simon klavír Pražský filharmonický sbor sbormistr Lukáš Vasilek
program: Bedřich Smetana: Pochod k slavnosti Shakespearově Frederic Chopin: Koncert pro klavír a orchestr č. 2 f moll, op. 21 Petr Eben: Pocta Karlu IV., kantáta pro mužský sbor a orchestr Antonín Dvořák: Te Deum, op. 103 pro sóla, sbor a orchestr
Text byl publikován na Operaplus.cz
Mezinárodní festival odstartoval s velkým leskem - za přítomnosti prezidenta republiky, arcibiskupa Duky, hejtmana Radko Martínka a lucemburského velvyslance i jiných čestných hostů. Hned na začátku sice publikum pobavilo popletené uvítání "prezidenta Václava Havla" místo Klause (pokolikáté již!), ale dál už vše běželo za přítomnosti kamer a rozhlasových přenosových vozů vzorně podle protokolu.
První skladbou, která toho večera zazněla, byl - jak jinak - Bedřich Smetana a jeho Pochod k slavnosti Shakespearově. Provedl ji SOČR s předním slovenským dirigentem Peterem Feranecem, pro nějž to byl debut na zdejším festivalu. Hned na počátku mě překvapila poměrně suchá akustika dvorany, která pohlcovala zvláště basy a hlubší tony. A to i u klavíru, jak se projevilo hned v následujícím Chopinově koncertu č. 2 f moll. Sólistou byl známý český pianista Jan Simon, který koncert provedl se svou obvyklou precizností a elegancí. Orchestr jej se stejnou grácií dokázal doprovodit i v té nejjemnější dynamice a vznikla tak řada opravdu krásných momentů (např. v Larghettu). Spojení sólisty s orchestrem je zajímavé i tím, že Honza Simon hraje s tělesem, kterému "v civilu" šéfuje jako ředitel. Pro velký úspěch přidával ještě sólové Chopinovo Nocturno c moll.
Po přestávce zazněla Ebenova Pocta Karlu IV., kantáta psaná na text zakádající listiny Univerzity Karlovy, na níž se vedle SOČRu podílela mužská část Pražského filharmonického sboru (sbormistr Lukáš Vasilek). Dramaturgie tím předznamenala jeden z akcentů letošního ročníku Smetanovy Litomyšle - 700. výročí nástupu Lucemburků na český trůn.
V závěrečném Dvořákově Te Deum došlo na první festivalovou změnu - pro onemocnění nedorazil Roman Janál a zastoupil jej Ivan Kusnjer, který se tak ocitl na pódiu se svou studentkou z HAMU, sopranistkou Lívií Obručník Vénosovou. Pro mladou pěvkyni (hostuje v Plzni a Liberci, v Praze v ND zatím měla menší role) to byla velká příležitost, které se chopila s vervou. I přes horší artikulaci předvedla sytý výrazný hlas, jemně vibrující, s hezkým temným zabarvením. Ivan Kusnjer zpíval jako obvykle výtečně a orchestr se sborem ze sebe dostali maximum, aby finále i navzdory nepříznivým akustickým podmínkám (i klimatickým - udeřily první červnové tropy) bylo velkolepé. Diváci je odměnili potleskem vestoje.
Na co se mohou návštěvníci Litomyšle těšit v následujících dnech? Dvakrát uvidí Kouzelnou flétnu Janáčkovy opery z Brna, dvakrát Toscu s Maidou Hundeling, dvakrát Prodanou nevěstu z Národního divadla, třikrát Labutí jezero z SOP, Svatební košile s Evou Urbanovou, Mahlera s Dagmar Peckovou a Ivanem Kusnjerem, Českou filharmonii s večerem Vivat Offenbach! a sólisty Adrianou Kohútkovou, Marií Fajtovou, Veronikou Hajnovou, Miroslavem Dvorským, Tomášem Juhásem, Jánem Galla a dirigentem Ondrejem Lenárdem. Světovou premiéru skladby psané pro festival King John the Blind (památce Jana Lucemburského a jeho nástupu na český trůn) od Alexandera Mullenbacha provede lucemburský komorní orchestr Les Musiciens. Do dalších žánrů diváky přenese večer českých filmových muzikálů, francouzský šansoniér Joel Bros nebo dvakrát Pavel Šporcl s cikánskou cimbálovkou Romano Stilo z Bratislavy.
Slavnostní zahajovací koncert Smetanova Litomyšl 2010 II.zámecké nádvoří 12.června 2010 Symfonický orchestr Českého rozhlasu dirigent Peter Feranec Jan Simon (klavír) Lívia Obručník Vénosová (soprán) Ivan Kusnjer (baryton), Jan Simon klavír Pražský filharmonický sbor sbormistr Lukáš Vasilek
program: Bedřich Smetana: Pochod k slavnosti Shakespearově Frederic Chopin: Koncert pro klavír a orchestr č. 2 f moll, op. 21 Petr Eben: Pocta Karlu IV., kantáta pro mužský sbor a orchestr Antonín Dvořák: Te Deum, op. 103 pro sóla, sbor a orchestr
Text byl publikován na Operaplus.cz