Co jste to vyváděl, pane řediteli?
S podzimem (Pražským) je česká hudební scéna zase o jeden skandál bohatší. Na festivalu nevystoupila Héléne Grimaud s Drážďanskou Staatskapelle. Původním důvodem byla nespokojenost klavíristky s koncertním křídlem v Rudolfinu. Požadovala po ladiči náročné úpravy nástroje, které ovšem ladič vyhodnotil jako neproveditelné. (Je to trochu česká tradice, dobře vysvětlit, proč něco nejde, ale posuďte sami, zda náhodou nebyl v právu - prohlášení ladiče čtěte zde). Filharmonie pak umělkyni nabídla náhradní nástroj, ten nejlepší, co si údajně schovává jen na natáčení (prohlášení ředitele ČF čtěte zde), a zdálo se, že vše nakonec dobře dopadne.
Podle Héléne Grimaud však všemu nasadil korunu ředitel Pražského podzimu Pavel Špiroch, který ve zlostné náladě a prý zjevně podroušený vrazil na zkoušku a všem vynadal, že u něj jako kapela skončili a vpodstatě je vyrazil z festivalu. Alespoň tuto verzi klavíristka, dirigent a manažer orchestru dnes zveřejnili ve večerních zprávách na ČT. A také na webových stránkách orchestru, kde se s doslova píše, že "orchestru se za celou dobu jeho 460-tileté existence ještě nic podobného nepřihodilo." (prohlášení najdete zde)
Moc nechápu, co by ředitele Špirocha k takovému chování vedlo. Koncert tím rozhodně nemohl zachránit, a většinou ani nejsou festivaloví ředitelé na takové "hrdinské kousky" stavění. (Lístky na jednu z nejznámějších evropských klavíristek stály od 990 po 190 Kč). Pavel Špiroch se k incidentu zatím nevyjádřil, uvidíme, zda v budoucnu vystoupí s nějakou verzí na svou obranu. Nicméně jeho mlčení ve chvíli, kdy jej cupují novináři i sponzoři v televizních panelech, je netaktické a téměř sebeusvědčující.
Koncert v Praze je Staatskapelle Dresden i se sólistkou ochotná zadarmo zopakovat v náhradním termínu, ale zřejmě z toho bude profitovat jiný pořadatel - zájem už pohotově projevilo ústy Antonína Matznera Pražské jaro.