Propagační
katalog Wiener Festwochen od 12. května do 18. června má
tentokrát skoro 120 stran. Na titulní stránce je známý
Mozartův portrét od Barbary Krafft a Mozart na něm obrací
oči v sloup. Nikoli sám nad sebou, jak by se mohlo
zdát. Intendant festivalu Luc Bondy vysvětluje spojení
s dalším jubilantem roku, Sigmundem Freudem, který
hledí do vnitřního světa na zadní straně obálky katalogu:
„Freud probádal podstatu a temnou stránku intimního světa a
dodává nám odvahu vstoupit bez obav do vnitřního prostoru
individuální zkušenosti. Mozart svou hudbou svět
prosvětlil, jeho Královna noci svítí v temnotě. Jeho
hudba rozechvívá nervy.“ Zdůvodnění spojení psychoanalytika
Freuda a skladatele Mozarta (které se ozvalo i
v proslovu prezidenta Henize Fischera při otevření
Divadla na Vídeňce) zůstává poněkud chtěné, koneckonců je
však na dramaturgii Wiener Festwochen nemusíme nijak
vztahovat. Festival nabízí 10 koncertantních a jevištních
provedení dramatických děl, 25 činoher, literárně
dramatických a audiovizuálních pořadů a bezpočet koncertů v
celkem 18 vídeňských lokalitách. Do programu festivalu jsou
zahrnuta představení Kouzelné flétny a Così fan tutte (v
Divadle na Vídeňce), Zaidy (v Jugendstiltheatru). Hra se
zpěvy Don Giovanni – Komplex s podtitulem Dlouhý a
neradostný život Giacoma C. není variací na Casanovovu
snahu zasáhnout libretisticky do práce Lorenza Da Ponteho,
ani analogie Casanovova příběhu s příběhem španělského
granda, ale (předvídavá?) satira z umělecké
současnosti. Ke konci Mozartova roku mají být vyznamenáni
umělci, kteří se o jubileum nejvíce zasloužili.
Skladatelka, operní zpěvák, herec a dramatik se setkají na
gala večeru, v naději (jak se ukáže, marné), že
vyznamenání připadne právě jim. Skurilní děj má
v průběhu večera nabýt filozofické a existenciální
hloubky, jehož vrcholem je divoký spor o pravdivou výpověď
umění v době kulturního průmyslu.
Odvrácenou freudovskou stránku budou objevovat i další
pořady: Night of Lovesongs je na téma více než 700
registrovaných vídeňských prostitutek. O různých, i těch
nejpodivnějších podobách lásky bude vyprávět Wienerlied,
koncertní píseň, popsong, hiphop, slam poetry atd. Bude se
konat také workshop – škola básnictví, již se zúčastní
básník, prostitutka a pasák. Amerikanizace, migrace
obyvatelstva, etnické promísení, v němž začíná nabývat
na váze univerzální angličtina, se objevuje v pořadu
Tuning the Cage, umístěného do takzvané „Klece“, jednoho
z oněch míst na periferii, kde se scházejí mladí
přistěhovalci. K vidění a slyšení bude hiphop
z Bělehradu, Záhřebu a Istanbulu, budou otevřené nové
zóny pro graffiti a tanečníky breakdance. Mnohonárodní
mladí budou také vyzváni, aby k této příležitosti o
tom, jak tráví volný čas, natočili film (Be Part of Us),
který by měl později posloužit sociologům. Multikulturní
pestrost potvrzují dramatické projekty: drama Tshepang
autorky Lary Foot Newton bylo inspirováno zprávou o
brutálním znásilnění devítiměsíčního dítěte v jižní
Africe, násilí v jižní Africe je také věnováno divadlo
Mpumelela Paula Grootbooma Relativity: Township Stories.
Simon Stephens napsal drama o britských vojácích
v Iráku Motortown. Komedie Schlaf Jona Fosse je naopak
věnována intimní sféře. Autor nechává v jednom bytě
žít vedle sebe dva mladé páry a staršího muže, kteří nemají
nic společného kromě střechy nad hlavou. Z 5000
milostných dopisů ze švýcarských, německých a ruských
zdrojů sestavili svůj pořad Mats Staub a Barbara Pulli. A
konečně opět jednou Mozart, tentokrát v Paříži,
Christophem Loyem zdramatizovaná korespondence Mozartovy
rodiny, s Mozartovou hudbou. Mozartovy dopisy budou
vytěženy seriálem v rozhlase (Klaus Maria Brandauer),
na jevišti (Fritz Muliar) a asi nepřekvapí, že to budou
rozpustilé a dlouho tabuizované dopisy sestřenici Bäsle.
V Mozartově roce 2006 všechna tabu padají.
To všechno teprve přijde. Zatím se kromě již zmíněného 8.
ledna přihlásila k Mozartovi televizní stanice ORF 2
celovečerním programem rozhovorů, dokumentů a reportáží,
zakončeným filmem Wolfgang z roku 1991 na scénář
Zdeňka Mahlera v režii Juraje Herze, s Jakubem
Třasákem jako maličkým Wolferlem.