Kardinál Richelieu české hudby incognito
Salzmann by se nestačil divit!
Je zajímavé, že se tyhle ruské mazanice pomalu přesouvají z tržnic do kamenných obchodů na nejlepších místech Starého města. Kupujou to turisté, nebo se tu perou prachy?, napadne mě vždycky při pohledu na prázdný krám a znuděné ruské bohatýry. Z hlediska té druhé eventuality bych si na místě banky rozmyslela budovat image právě na tomhle „umění“.
Chalupáři s ochrankou a komorníkem
Mozart nebyl žádný proutník,
a pokud ano, tak dost opožděně.
Žádné nevázané bohémské mládě, jak ho
sympaticky vykreslil Forman. Ještě ve 22
letech ho na cestách Evropou doprovázela matka. Starala
se mu o jídlo a stav šatstva, ale zároveň
ho to táhlo ke dnu, protože musel vydělat i
na ni a na nájmy bytů, všude kam
přijeli. Otec to všechno dirigoval ze
Salcburku, bombardoval ho dopisy plnými otravných rad a
pobouření nad tím, co Amadeus dělá
špatně. Asi si to všichni umíme
představit...
Mozart v dětství sice už komponoval jako
dospělý, ale v dospělosti byl před
praktickými otázkami bezradný jako dítě. Nakonec
na to doplatila i matka, její nepohodlný život na
cestách ukončila v Paříži tyfová
horečka, přičemž jí zoufalý Mozart
nebyl schopen ani sehnat pořádného doktora
(při svých aristokratických konexích) a
čekalo se na nějakého německého
mastičkáře...
Smrtí matky začala jeho emancipace. Domů
z Paříže se vrátil až po půl
roce, na cestách si užíval svobody, a pak to vzal
zkrátka - odešel od nenáviděného
salcburského arcibiskupa, oženil se proti
vůli otce s Konstancí Weberovou a začal
žít ve Vídni na volné ( a někdy dost
vysoké noze. Jeho opožděná
puberta vyvrcholila hned sňatkem...
Mozart je znám spíše svými oplzlými slovními
hříčkami a záchodovým humorem. Co se
děvčat týče, první zkušenosti
nabyl se svou setřenkou, do nevěstinců
se styděl chodit (alespoň to psal otci, i
když později v Praze měl rád tahy
nočním městem) a ze tří sester
Weberových byl zamilován minimálně do dvou. Trochu
jako Dvořák - nejprve do starší
zpěvačky Aloisie, která mu dala košem
a pak si vzal mladší Konstanci. Možná pár
flirtů na cestách, ale to je asi tak vše.
Ani Fritz Spiegl, lovec sexuálních historek slavných
skladatelů, toho na něj víc
nevyštrachal. Dokonce si nepovšimnul ani
Mozartova přátelství s paní Duškovou, pro
kterou psal árie o loučení milenců...
Oratorium o spáleném panenství
Dostihy hlodavců coby aristokratická hazardní hra sice vypadaly mezi tabulemi plnými jídla trochu riskantně, ale budiž. Nejsilnější - protože zároveň nejautentičtější - výjev přišel až v krumlovském zámeckém divadle.
Capella Regia tu scénicky uvedla Carissimiho oratorium Jephta. Seděli jsme víceméně potmě, na prostých lavicích bez opěradel, doslova na bidýlku, a na jevišti zatím probíhalo defilé mužských nohou v punčochách, paruk, strnulých figur ve stylizovaných pózách, tváří vypudrovaných doběla, nasvícených zespodu, prostě hotový ples upírů. Když si přimyslím vyhynulý druh kastrátů, vychází z toho pěkně bizarní podívaná. A nejhorší na tom všem je, že takhle to nejspíš doopravdy vypadalo.
Světlo svíček je romantické, když máš po ruce vypínač, jinak je dost skličující, zvlášť ve velkých sálech. Sedět v korzetu a krinolíně na lavici tři čtyři hodiny, jak už to tak u barokních oper bývá, by mi taky moc nálady nepřidalo. VIP lavice v prvních třech řadách měly aspoň kožený polstrovaný sedák. WC jsem v historické budově ani nehledala, jak to asi dělali? V těch krinolínách... Nejvíc mi ale otevřelo oči samotné Carissimiho dílo. Jephta v něm má za vítězství v bitvě obětovat bohu prvního člověka, kterého doma potká. Shodou okolností je to jeho dcera, má zemřít na hranici. Všichni litují mladou dívku a hlavně její panenství. Kolem toho se točí všechny litanie, panna a má zemřít... Kdyby tak Jephta narazil na starou služku, co porodila a odchovala deset dětí, shořela by na to tata, ani by nebylo o čem zpívat... Z toho je zřejmé, jak vážně brala tehdejší společnost poučku, že panenství je na ženě to nejcennější. Když k tomu připočtu morové rány, neexistenci penicilínu a dost omezený výběr hudby (Carissimi je fajn, ale poslouchat celý život jen baroko?), jsem docela vděčná za tohle století.
Ještě krátce k zámeckému divadlu: takto úplných scén se zachovanou jevištní technikou, oponou, kulisami atd. je na světě velmi málo, asi tři divadla, z nichž krumlovské je v nejlepším stavu. Po létech restaurování se v něm konečně může hrát, ale jen třikrát v roce. Z toho dvě představení má Festival komorní hudby - klobouk dolů. Tak zase za rok....
Fotky a texty o festivalu na http://www.efez.info/program.php?id_program=7
http://www.ckrumlov.info/apps/cz/fekohu.xsp
Deník si na chvíli odpočinul,
Superstar proti rasismu
Celé roky tady posloucháme, jak jsou
Češi rasistický a xenofobní národ, ale
soudě podle hlasování v Superstar, nebude to
zase tak žhavé. Zvítězil Rom, který
prostě zpíval nejlépe a byl od počátku
favoritem, a další tři zástupce místních
menšin - Čechoafričanku, arabského
studenta a bratra Slováka - poslali diváci svým
hlasováním do finalové dvanáctky. Loni to bylo
totéž - najednou všichni znali Martinu
Balogovou a Samira Issu. Když jsem teď na
koncertu v Sazka Areně viděla, jak
čeští teenageři ječí
nadšením a vzpínají ručičky ke svým
novým idolům, řekla bych, že to asi
nebude jen politická korektnost. Tahle generace
s tím prostě nemá problém. A ať už
si o té soutěži myslíme cokoliv, tak svým
způsobem udělala pro menšiny více
než všechny parlamentní komise.
Vítězný Vlasta Horváth si nemohl
stěžovat na nedostatek sympatií ani u poroty.
Ta z něj
postupně začala dělat jakousi morální
veličinu, vychvalovala jeho skromnost,
čistotu duše a podobné perly. No,
možná je to tak, ale místo slibů, že mu
„bude klidně nosit kufry“, měl
Michal Horáček půjčit Vlastovi
radši nějaké prachy. První cesta nové
superstar totiž vedla pro podporu na pracovní
úřad. Je jasné, že když teď Vlastík
nemá čas pravidelně chodit do skladu, kde
pracoval, stát ho musí nějak podpořit.
Doufám, že ho pracák nenechá na holičkách a
brzy mu najde nějaké nové místo skladníka...
Dekomunizace na tričkách
Rozchody houslových a jiných hvězd
Pavel Šporcl se definitivně rozešel se svou dlouholetou manažerkou Kateřinou Kašparovou (býv. moderátorka Novy). Na spadnutí to bylo již delší dobu, o blížícím se konci jejich spolupráce se spekulovalo už na jaře. Stejně jako Demeterová pojede dále na vlastní pěst, bez manažera. Oznámil to oficiálním mailem před svým vystoupením v Kennedy centru s Evou Urbanovou. Ostatně i ta již odstřihla pupeční šňůru od svého prvního a bezesporu zasloužilého impresária Jiřího Kováče. Co se to s těmi hvězdami děje, že by velká vlna emancipace...?
Tak jsme to s Dvořákem projeli
Ale nejsme v tom sami. Myslíte, že v Anglii tuhle soutěž vyhrál někdo z Beatles nebo královna Viktorie, jejíž viktoriánský vkus dodnes vidíte v kdejakém obýváku?
„Jurský park“,
Kdo lobbuje za Dvořáka?
A teď všichni dvořákovci ruku na srdce - poslali jste už Toníčkovi esemesku?
Devátá táhne
Ostatně důkaz podal vzápětí FOK - nasadil Devátou na závěr své sezóny a vyprodal s ní Smetanovu síň hned třikrát. Uvidíme, jestli si z toho neudělá vlastní tradici...
Ramon Vargas
Kdo ale zanechal naopak velmi výrazný dojem, byl dirigent Vjekoslav Sutej a jeho neuvěřitelné grimasy, které háže při dirigování do orchestru. Podotýkám, že Sutej není jen nějaká legrační figurka, ale vyhledávaný dirigent operních hvězd. Jeho klaunský úsměv, škubavé pohyby a poskakování na stupínku rozveselily publikum, a myslím, že hráči Pražské komorní filharmonie zachovali klid jen díky své profesionální otrlosti a předchozím zkouškám s tímto energickým dirigentem.
Více na Ramon Vargas, medailon...
Dvořákovské mýty II
I.
Mohla se jedenáctiměsíční holčička „sama“ otrávit? Napít se z těžké kameninové nádoby s mlékem? Nebo jí spíš nicnetušící matka otrávené mléko podala? Neexistuje někde o tom neštěstí policejní protokol?
2.
Odjel Dvořák uprostřed rodinné krize proto, že nemohl tíživou situaci psychicky unést? Nebo si závažnost situace nepřipouštěl? Nebo se naopak bál nákazy, měl strach o vlastní život?
Těžké otázky, ještě těžší odpovědi...
Dvořákovské mýty I
Nevěř nikomu nad třicet
V indické hudbě má sitar podobnou pozici jako klavír v té naší. Jediný rozdíl je v tom, že sitaristka u toho líp vypadá.
dále
Bavorákům jde líp Dvořák než Beethoven
Zkrátka - závěrečný koncert Pražského jara s Orchestrem bavorského rozhlasu se zvrhnul ve dvořákovský večer. Když po nevýrazném Beethovenovi (Eroica) dali Dvořákovu Osmou, nechtělo je publikum pustit z pódia a přidávali ještě dva slovanské tance. Dirigent Marris Jansons u toho předvedl dokonalou choreografii, ta efektní gesta a figury musel cvičit před zrcadlem týdny.
Dále...
Houslový koncert minimalisty Mortona Feldmana
Proč jsou Švédové zelení
Naštěstí pak zazpívala i Kurta Weilla (skvěle!) a Rudolfinum bylo rázem na nohách. Co naplat, song velkoměstské prostitutky přece jen zabírá víc...
Bulharská ďáblice Vesselina Kasarova
Nastoupila do mužských rolí stylově - v kalhotovém kostýmu, po přestávce v jiném. Zajímavá je její práce s bránicí, dokáže do sebe doslova napumpovat vzduch a pak zpívá dlouho jak chce. Je skutečně neuvěřitelná.
Stavovské divadlo nebylo vyprodáno, koncert se nešťastně střetl s jiným pěvcem na Pražském jaru. V Salcburku se na ni stojí fronty...
V BBC se stávkovalo
Pobavil mě návrh Vladimíra Justa v Reflexu
I když - marná by nebyla ani opera o šumavském kúrovci, to by teprve mělo grády...
Kdo zkolaudoval Rudolfinum bez uličky
Další velký tenorista, sedmdesátiletý Peter Schreier,
Před 20 lety, v roce velkých bachovských oslav, tu Peter Schreier dělal Matoušovy a Janovy pašije a Mši h moll s německým sborem. Bylo to nezapomenutelné, v Rudolfinu se stálo na každém volném centimetru, všichni žmoulali cyklostylované texty. Byla to taková síla, že by ses v tu chvíli dal dobrovolně na modlení. A o tom to je...
Sotva dohráli Soumrak bohů, dostavil se absťák
Více
Pavarotti prý měl jít do penze už před deseti lety...
nebo ministerských dotací a odevzdal naprosto profesionální výkon. Ať to někdo jiný dokáže...
Po pravdě řečeno, hlas je dnes to nejsilnější v jeho stárnoucím těle. Farewel Tour nebyla show jako Tři tenoři, zpíval vsedě, ale kdo ho chtěl SLYŠET, ne jen vidět, odcházel spokojen.
Více
Kdo kdy vypustil do éteru ten nesmysl,
A teď Má vlast na Pražském jaru 05 s London Symphony Orchestra a Colinem Davisem. Skvělý Vyšehrad, některá místa jsem slyšela poprvé, české orchestry je tak přešumlují, že o nich ani nevíte, že je tam Smetana napsal. LSO si cení každé noty, pro ně je to skladba světového klasika. Nic proti „českému muzikantství“, ale myslím, že anglické orchestry u nás předvedly hodně vysokou laťku.