Loňský Hudební most končil na Silvestra

img_81051
Slavnostním silvestrovským koncertem u sv. Šimona a Judy v Praze vyvrcholil festival Hudební most Praha – Drážďany 2011. Zájem publika byl obrovský (možná i díky oznámení akce v televizních zprávách ČT), do sálu se musely se přidávat vložené řady židlí a také na kůru bylo plno.
Pražský barokní orchestr a vokální soubor Collegium 1704 vedený dirigentem Václavem Luksem uvedl svátečně laděný program: Zelenkovo Te Deum laudamus D dur a Bachovo Magnificat D dur. Festival, jehož dramaturgie hledá paralely mezi českým barokem a drážďanským dvorem, si tentokrát vzal na mušku dva velikány, jejichž životní cesty se v Drážďanech několikrát protkly a u nichž se předpokládá, že se osobně potkali a znali i svá díla. Johann Sebastian Bach Drážďany několikrát navštívil v době, kdy zde Zelenka dlouhodobě působil jako kontrabasista dvorní kapely, skladatel a úřadující kapelník chrámové hudby ve dvorním kostele. Pro bohaté chrámové dílo se Zelenkovi dokonce dostalo přízviska „katolický Bach“.
Slavnostním silvestrovským koncertem u sv. Šimona a Judy v Praze vyvrcholil festival Hudební most Praha – Drážďany 2011. Zájem publika byl obrovský (možná i díky oznámení akce v televizních zprávách ČT), do sálu se musely se přidávat vložené řady židlí a také na kůru bylo plno.img_81051Pražský barokní orchestr a vokální soubor Collegium 1704 vedený dirigentem Václavem Luksem uvedl svátečně laděný program: Zelenkovo Te Deum laudamus D dur a Bachovo Magnificat D dur. Festival, jehož dramaturgie hledá paralely mezi českým barokem a drážďanským dvorem, si tentokrát vzal na mušku dva velikány, jejichž životní cesty se v Drážďanech několikrát protkly a u nichž se předpokládá, že se osobně potkali a znali i svá díla. Johann Sebastian Bach Drážďany několikrát navštívil v době, kdy zde Zelenka dlouhodobě působil jako kontrabasista dvorní kapely, skladatel a úřadující kapelník chrámové hudby ve dvorním kostele. Pro bohaté chrámové dílo se Zelenkovi dokonce dostalo přízviska „katolický Bach“.
Jeho
Te Deum a due cori vzniklo v roce 1731 u příležitosti narození princezny Marie Josefy na velmi starý text hymnu ze 4. století, jehož autorství se připisuje biskupu Ambrožovi milánskému. Krátké repliky střídavě zpívají sólisté či sbor doprovázený bohatým zvukem velkého barokního orchestru s okázalým leskem čtyř trubek (počet na tu dobu ne zcela běžný). Zelenkova hudba je strhující a originální, nádherně vyzněla například část Judex crederis s dravým nástupem orchestru a nezvyklými lahodnými harmoniemi v pomalé části, nebo hodně neotřelé střídání triumfálních fanfár trubek s asketickým jednohlasým mužským chorálem (část Salvum fac tuum), to byl docela postmoderní stylový mix.
Vaclav-Luks_photo-Ivan-Korc_0116_25_10_2009-page_concert_pic-pic_format1 img_4905_20110102_1415000637
V sólech jsme mohli slyšet hezký výrazný soprán
Aleny Hellerové v duu s hybnou a v ornamentech šikovnou Dorou Pavlíkovou, altistku Kamilu Mazalovou a tenoristu Sébastiana Montiho (jejich hlasy byly méně nápadné) či Tomáše Krále (bas).
Bachovo
Magnificat D dur je jediným, které Bach napsal. Vzniklo na text z Lukášova evangelia a bylo určeno pro vánoční nešpory v roce 1723, což byly první Bachovy vánoce ve svatotomášském kostele v Lipsku. Z původní tóniny Es dur jej později (1730) Bach přepracoval do podoby, jež na koncertu zazněla a dodnes se těší značné oblibě. Vedle slavnostních tónů a zářivého plena orchestru se sborem, k nimž se přidaly i varhany, jsme mohli slyšet i mnohá emotivní a dojemná místa, například část Quia respexit humilitatem s jímavým hobojovým sólem, nebo ženské trio s fugátovým nástupem a velmi jemným doprovodem orchestru Suscepit Israel puerum suum (Joanna Klisowska, Barbora Sojková, Kamila Mazalová). Originální až téměř dechovkově taneční melodikou se vyznačovala rozverná část Esurientes implevit bonis (zpívá se tam „Lačné nakrmil dobrými věcmi a bohaté pustil prázdné“ – docela vtipný příspěvek k době vánoční přesycenosti). Vedle sólistů, kteří se představili v první části koncertu, jsme zde slyšeli i další pěvce – například výrazný mladý bas Mariána Krejčíka a ve výškách lahodně znějící tenor Václava Čížka. Orchestr i sbor (sólisté byli jeho součástí) ukázal vynikající práci, jak je jejich zvykem, možná trochu triumfálněji mohl vyznít závěr Zelenky. Náladu obecenstva ještě více zvedly dva přídavky: nádherně zahraný Air od Bacha a nepostradatelné Händelovo jásavé Hallelujah Mesiáše. To byla ta správná a radostná tečka za slavnostním podvečerem.
Hudební most Praha – Drážďany Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 Dirigent: Václav Luks Jan Dismas Zelenka: Te Deum D dur ZWV 146 Alena Hellerová, Dora Pavlíková, Barbora Sojková, Kamila Mazalová, Sébastian Monti, Tomáš Král Johann Sebastian Bach : Magnificat D dur BWV 243 Joanna Klisowska, Dora Pavlíková, Barbora Sojková, Kamila Mazalová, Václav Čížek, Sébastian Monti, Marián Krejčík 31. prosince 2011 kostel sv. Šimona a Judy Praha

Text byl publikován na Operaplus.cz

blog comments powered by Disqus